De cirkel is rond
Sinds 1 juni is Roy gestart als CEO van KOMA, een technisch bedrijf dat gespecialiseerd is in koel-, vries- en conditioneringsinstallaties. Met zijn technische achtergrond en sterke ambitie was dit voor hem het juiste moment om de stap naar een eindverantwoordelijke leiderschapsrol te maken. “KOMA is in de basis een prachtig bedrijf, maar had moeite om dat zichtbaar te maken. Juist die uitdaging sprak me aan,” vertelt Roy. Hoewel het zijn eerste functie als CEO is en hij wist dat hij niet in een gespreid bedje terecht zou komen, voelde hij zich al snel thuis. “Dat is echt te danken aan de organisatie en de mensen. Ik voel me hier heel welkom.”
De driehoek van techniek
Roy begon zijn loopbaan bij Stork, waar hij werkte aan onderhoud, shutdowns en projecten voor industriële klanten. In zijn vorige rol stapte hij over naar PreZero, actief in afvalmanagement, waar hij verantwoordelijk was voor alle verwerkingsactiviteiten in Nederland. Roy vertelt: “Als je de driehoek van techniek bekijkt, dan vertegenwoordigt elke hoek een andere rol. Bij Stork was ik leverancier voor asset owners, dat is één hoek. Bij PreZero was ik zelf verantwoordelijk voor de installaties, dus dan ben je de asset owner. Dat is de tweede hoek. En nu bij KOMA, waar we machines ontwikkelen en verkopen, zit ik aan de kant van de machinebouw, de derde hoek. Zo heb ik alle zijden van die driehoek meegemaakt. Voor mij is het cirkeltje, of het driehoekje, rond. En dat vind ik heel leuk.”
Vakmanschap
KOMA bestaat sinds 1938 en was lange tijd een familiebedrijf. In juli vorig jaar raakte OxGreenfield betrokken. Die rijke historie is volgens Roy een van de grootste krachten van het bedrijf. “We hebben veel machines zelf ontwikkeld en lopen echt voorop in onze markt. Onze installaties staan door heel Europa en ver daarbuiten en functioneren al tientallen jaren uitstekend.”
Die technische trots zit volgens hem diep in de organisatie. “Het bedrijf bestaat uit gepassioneerde techneuten die zich volledig inzetten voor het product. Dat vakmanschap zit in het DNA. We hebben echt iets waar we trots op mogen zijn.”
Koelen, vriezen én conditioneren
KOMA levert installaties voor het koelen, invriezen en conditioneren van voornamelijk bakkerijproducten. Roy licht toe: “Een bakker wil soms deeg invriezen, maar het deeg moet ook rijzen. Dat vraagt om temperatuurwisselingen, luchtvochtigheid en timing. Het is een nauwkeurig proces en dat is precies waar wij goed in zijn.”
Ook service staat hoog op de agenda: “We monitoren installaties 24/7. In veel gevallen lossen we storingen op afstand op. En als dat niet lukt, dan gaat een van onze servicemonteurs ernaartoe. We proberen er echt te zijn voor de klant, maar we kennen zeker onze uitdagingen in deze professionaliseringsslag.”
Professionaliseren
Sinds OxGreenfield betrokken is bij KOMA, zijn ze volop in transitie. Roy vertelt: “We moeten het fundament op orde brengen. Dingen die bij grotere bedrijven vanzelfsprekend zijn, moeten hier nog georganiseerd worden. En wanneer die basis staat, ligt de weg open voor verdere groei. Dan kunnen we gaan digitaliseren, automatiseren, op sommige vlakken standaardiseren en ons marktaandeel internationaal verder vergroten. Maar eerst: het huis op orde brengen.”
Persoonlijke connectie
Voor Roy is KOMA meer dan alleen een werkgever. Het merk maakt al generaties deel uit van zijn familieverhaal. “Mijn opa had een slagerij met KOMA-machines. En mijn vader werkte in de bakkerijsector als machinebouwer. En nu sta ik hier zelf aan het roer. Het is bijzonder hoe dingen soms samenkomen. Daarmee is mijn persoonlijke cirkeltje, of driehoekje, ook rond.”
